Köpvillkor

Leverans och frakt

Vi skickar oftast våra paket med TNT, DHL, DACHSER och DSV, i vissa fall används expressbud. Leveranstiden kan variera från produkt till produkt. Leveranstiderna som presenteras på produktsidorna är endast en uppskattning, oftast levereras era produkter inom angiven tidsram. KLINIKINREDNING SVERIGE AB kan inte stå för några eventuella förluster i samband med fördröjd leveranstid. Vill du veta mer specifikt hur lång tid en leverans tar ber vi er att kontakta oss på 08-656 00 77 eller [email protected].

I fraktavgiften ingår hantering och förpackning samt kostnader för porto. Transportavgifterna varierar beroende på totala vikten och volym för försändelsen. Vill du ha ett köp med flera produkter skickade till olika leverans adresser eller vid två olika tillfällen, ber vi dig att kontakta oss så fort du fått ditt ordernummer av oss. Särskild försiktighet vidtas för att skydda ömtåliga föremål. Fraktpaketen som de skickas i är rätt dimensionerade och dina produkter är väl förpackade.

Garantier

Vi erbjuder alltid minst två (2) års garanti, i de fall där garantin är längre än två (2) år anges det på produktsidan. Garantin täcker funktionsfel. Du skall vara uppmärksam på att garantin inte gäller om produkten slutar att fungera på grund av bristande funktion genom plötslig och oförutsedd yttre händelse. Reklamationsrätten gäller inte vid fel som beror på slitage, felaktigt användande (t.ex. om bruksanvisningen inte följts) eller yttre påverkan (t ex åsknedslag).

Betalning

Faktura för företag är 30 dagars betalningsvillkor om inget annat anges. Privatperson som betalar mot faktura har 14 dagars betalningsvillkor om inget annat anges. En sedvanlig kreditprövning görs på nya kunder. Företag och privatpersoner har även möjlighet att betala med VISA eller MasterCard samt direktbetalning via Swedbank, Handelsbanken, SEB eller Nordea.

Ångerrätt – Privatpersoner

Du har alltid rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från mottagandet av varan/varorna. Vid ångerrätt hos oss har du rätt att försiktigt undersöka varan. Ångerrätten gäller dock inte för specialtillverkade eller måttbeställda produkter, ett exempel på sådana produkter är våra britsar och behandlingsstolar. Vill du veta om produkten du beställer är en specialtillverkad/måttbeställd produkt, ber vi er att kontakta vår kundtjänst innan ni lägger er beställning. Varan ska vara komplett tillbaka till oss vilket innebär att tillbehör, bruksanvisning, produktförpackning, skydd, inneremballage mm skall inkluderas i returen.

Produkter som ångerrätten inte omfattar:

* Specialtillverkade/måttbeställda produkter efter kundens önskemål.

* Hygienartiklar samt produkter som kan komma i kontakt med blod/kroppsvätskor

Vid retur eller byte av varor betalar du själv returfraktkostnaden. Om det däremot rör sig om en reklamation på grund av skadad vara eller att vi expedierat fel vara återbetalar vi dig för returfrakten samtidigt som vi återbetalar det du lagt ut för varan.

Returfrakten beräknas individuellt i varje fall. Kostnaden uppgår normalt alltid till mer än vad den ursprungliga frakten har kostat. Kostnaden beror på upphämtningsadress samt storlek och vikt på paket. Ni har alltid möjlighet att returnera varan till oss själva med valfritt transportbolag, dock måste det skickas som spårbart företagspaket till oss. Returer får inte skickas till utlämningsställen. Vår godsmottagning har öppet mellan 10:00-17:00 helgfria vardagar.

För att åberopa ångerrätten för en köpt vara, bör varan ligga i originalförpackning. Om originalförpackningen är bruten/öppnad finns risk att vi dömer ut en värdeminskning, bedömning görs från fall till fall och beror främst på om vi behöver sänka priset på varan för att kunna sälja det på nytt.

Vi betalar tillbaka värdet på varan inom 14 dagar. Betalningen tillbaka sker på samma sätt som betalningen gjordes vid beställning. Kontakta alltid oss innan du skickar tillbaka något. Vi tar inte emot paket utan att ha kommit överens innan och löser inte heller ut postförskott. Vi dröjer med betalningen tillbaka om varan inte inkommit i retur. Om du kan bevisa att varan är återsänd genom att uppvisa kvitto sker återbetalning enligt normal rutin, inom 14 dagar.

Vi ber dig som vill ångra ett köp att fylla i denna blankett och skicka in det till oss på [email protected] eller via post till: “Klinikinredning Sverige AB, Albybergsringen 116, 137 69 Österhaninge”.

Gör så här om du ångrar dig:
* Kontakta swemed.se på tel 08-656 00 77 eller på e-post [email protected] och invänta svar från oss.

* Skicka tillbaka varan/varorna inom 14 dagar från att du meddelat oss.

* Förpacka varorna väl, så att de inte går sönder när det fraktas.

* Skicka som paket. OBS! Skicka det inte som brev, eftersom det inte går att spåra om det skulle försvinna.

* Om er beställda vara levererades på en pall bör det stå på en pall när det sänds tillbaka till oss.

Ej uthämtat paket

Hämtas ett paket inte ut måste vi debitera dig 400 kr för våra omkostnader för administration, frakt och returfrakt. Betalning skall ske inom 30 dagar från fakturadatum.

Ångerrätt – Företag

Om du handlar till ditt företag gäller köplagen. Ångerrätt gäller inte för våra företagskunder.

Har du frågor är du välkommen att kontakta oss på [email protected] eller på 08-656 00 77.

Reklamationer

Vi kontrollerar alla varor innan vi skickar ut dem, men skulle varan vara skadad eller på något annat sätt defekt eller om du fått fel produkt eller fel antal så ber vi dig kontakta oss omedelbart via e-post/telefon så att vi kan rätta till felet. Kom ihåg att ange ditt ordernummer. Vi skickar dig då ett adresskort som du klistrar på paketet och du kan enkelt, och naturligtvis utan kostnad, returnera varan till oss. Vi ersätter den felaktiga varan utan några kostnader för dig snarast möjligt, du har även möjlighet att häva köpet och få tillbaka pengarna. Vid reklamation ersätts du för eventuella (och rimliga) kostnader. Kontakta oss alltid om du önskar returnera en vara. Om produkten råkat ut för yttre åverkan så upphör garantin att gälla.

Du har rätt att reklamera en vara i tre år från att du mottagit den. Felet ska anmälas snarast eller så snart felet upptäckts. Att anmäla fel i varan inom 2 månader anses alltid inom skälig tid. För att vi ska ha en giltig anledning till att neka en reklamation behöver vi även kunna bevisa att felet inte varit ursprungligt de 6 första månaderna, ni har möjligheten att motbevisa oss och bevisa att felet beror på ett produktionsfel. Felanmälan skall göra i detalj om vad som är fel på varan och hur den är felaktig.

Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

ARN: http://www.arn.se/
Allmänna Reklamationsnämnden,
Box 174
101 23 Stockholm
ARN på andra språk: http://www.arn.se/other-languages/
EU ODR: https://ec.europa.eu